Haberlerin geleceği

Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Medya ve Gazetecilik Bölümü tarafından düzenlenen online söyleşide dijital medyada gazetecilik konusu ele alındı. Moderatörlüğünü Bölüm Başkanı Prof. Dr. Süleyman İrvan’ın yaptığı söyleşide, Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İletişim Fakültesi’nden Doç.Dr. Bilge Narin, dijital medyada haber üretimi ve tüketimi üzerine açıklamalarda bulundu.

Hipermetin kavramının birçok sorunu da beraberinde getirdiğini ifade eden Doç.Dr. Bilge Narin, “Bir haberi okuduğunuzda altında konusuyla ilgili bazı etiketler var. O etiketler arama motorlarında haberlerin yukarı çıkmasını sağlıyor. Fakat ilginç bir şekilde bu etiketlerde hipermetin etiği dediğimiz başka bir şeyle karşılaşıyorduk. Haber metninde hiç geçmediği halde altında manken isimleri, Fenerbahçe, Galatasaray gibi etiketler çıkıyor. Çünkü bunlar en çok aranan şeyler ve dolayısıyla bu etiketler sayesinde haberiniz yukarı çıkıyordu. Bu daha çok internetin ilk dönemi olan Web 1.0 döneminin sorunuydu. Google bunu çözdü ve artık bu tür dolandırıcı ve yanıltıcı etiket ve link kullananları arama motorlarında cezalandırıyor. Günümüzde de clickbait dediğimiz tık tuzağı sorunu var. Eskiden bir gazeteyi alıp okuduğunuz zaman clickbait gibi bir şeyle karşılaşmıyordunuz, haberin spotu hemen altında yer alıyordu. Ama şimdi tıktan, tıklanmadan gelir elde etmek için alakasız başlıklar atılıyor.

Medya kuruluşlarının dahili link verirken bonkör davrandıklarını ancak harici link verme konusunda çekimser davrandıklarını ifade eden Bilge Narin, “Kendi çalışmamda şunu gördüm: medya kuruluşları dahili link dediğimiz site içi linki verirken çok iyiler. Örneğin, Hürriyet gazetesi, Hürriyet gazetesinde daha önce yayımlanmış bir haberin linkini rahat bir şekilde verebiliyor. Bunları yaparken çok bonkör davranıyorlar, çünkü dahili link onların site trafiğini arttırıyor. Ama harici link dediğimiz başka kuruluşların linkini vermede aynı tavrı göstermiyorlar, sadece resmî kurumların linkini rahatça veriyorlar. Meselâ, ‘ÖSYM sınav sonuçlarını açıkladı’ haberinde ÖSYM’nin linkini veriyor, çünkü ÖSYM’yi rakip olarak görmüyor ama başka bir medya kurumunun sayfasına link vermede çekimser davranıyorlar” dedi.

Dijital gazetecilik alanında ilerlemek isteyen öğrencilere önerilerini soran İrvan’a Doç.Dr. Bilge Narin şu yanıtı verdi: “Bir konuyu sevip o konuda derinleşmek önemli. Bu spor, magazin, makyaj gibi her türlü konu olabilir. Önemli olan en iyisi olabilmek. Mesela YouTube’da ‘Şok O Pop’ adlı bir magazin kanalı var. O kanalın yaptığı magazin keyfi bambaşka, çünkü çok iyi kaynakları ve yıllarca tuttuğu arşivleri var. Bu yüzden bir alana yönelip, o alanda en iyisi olmak lazım. Türkiye Gazeteciler Sendikası’nın eğitimlerini çok önemsiyorum. Üsküdar Üniversitesi’nden de gelen öğrenciler var. Eğer veri gazeteciliği alanını düşünüyorlarsa, Pınar Dağ hocadan mutlaka ders almalılar. Robot gazeteciliği alanını düşünen öğrenciler için R ve PYTHON programlarını önerebilirim. Kod bilgisi öğrenmek isteyen öğrenciler ise, HTML, CSS ve JAVASCRİPT gibi basit kodları öğrenmeye başlayabilirler. Ayrıca Linux yaz kampına gitmelerini öneririm.”

Söyleşi, Prof.Dr. Süleyman İrvan’ın Doç.Dr. Bilge Narin’e teşekkürüyle sona erdi.

Haber : Nurettin Özmen

haberciblogger tarafından yayımlandı

Üsküdar Üniversitesi Yeni Medya ve Gazetecilik öğrencisiyim

Yorum bırakın

WordPress.com ile böyle bir site tasarlayın
Başlayın